Sverige ar inte helt gratt...

I gardagens inlagg verkade det lite som om jag inte ser fram emot nagonting nar jag kommer bo i Sverige, och det ar inte sant. Visst kanner jag mig hemma har i Frankrike, men Sverige har aven sina guldkorn...

En av saker som jag har langtat efter mest under min tid har ar den svenska maten. Inte nodvandigtvis den mat som kommer fran Sverige, utan den mat som jag vanligtvis ater i Sverige. En gang i tiden fascinerades jag over den franska maten, men det gor jag inte langre.. Jag tycker om middagens uppdelning av ratter, med gronsaker till forratt och brod som tilltugg vid sidan om ratterna. Men det ar nog allt. Jag tycker inte om att det inte finns nagot relativt nyttigt alternativ till frukost, da man bara kan valja mellan riktigt sota flingor och brioche med jattemycket socker i (som paminner om sockerkakan i Sverige). Socker till frukost ar inte riktigt min grej, men eftersom jag inte vill hoppa over frukosten, och det inte finns nagot annat, har jag inte sa mycket val. Maten vid lunch och middag ar valdigt valdigt fet. Vi hoppar over forratten titt som tatt, vilket resulterar i at vi bara ater en middag med mycket fett + desert med mycket socker + brod. Vem kanner att energin flodar efter det liksom? Just nu ar jag sa himla trott pa fet mat, och jag vill ata en massa fullkorn!        Sjalvklart ser inte maten ut sa har i alla hushall i hela Frankrike. Men det ar sa har jag upplever den eftersom det ar sa i den har familjen. I min vardfamilj i Paris at vi en valdigt fett- och naringsfattig kost.

Det har ocksa varit jobbigt att ha fatt vara i fran "Desperate Housewifes". I hostas visades tva avsnitt i veckan (eftr varandra) i Frankrike, men sedan i mitten av november har det statt still. Jag har dock en del att ta igen innan jag kan folja de svenska avsnitten..

Jag avslutar inlagget med att tacka alla lasare som har skrivit kommentarer! Ibland undrar man som bloggare om statistikens utrakningar pa lasare verkligen stammer eftersom man far sa fa kommentarer. Men nar man, eller jag, blir jag jatteglad! Att logga in pa sin blogg och se att man har fatt kommentarer ar en obeskrivlig kansla! Da vet man att allt slit ar vart det... Sa tack till er som har skrivit kommentarer! Det varmer! :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0