TV- program om halsa

I sondags paxade jag TV:n for att se ett franskt program om halsa, traning och att ga ned i vikt. Jag ville se Frankrikes syn pa amnet (aven om kanske inte ett enda program racker for det), och sag fram emot det. Programmet borjade med att visa olika personer som hade eller ville ga ned i vikt. De kontaktade en lakare (vilken de betalade ca. 1000 kr per besok), som berattde for klienterna vad de skulle, respektive inte skulle ata. Sedan visade de nagra experter som man kunde ha naglig kontakt med via natet. Man skrev upp exakt vad man at varje dag, och sedan skickade experten tillbaka ett mejl om vad de skulle tanka pa, respektive skara ned pa. Expertern hade aven tidsbrist, och kunde inte agna mer an 4 minuter at varje kund. For detta fick kunderna betala0,5 euro per dag, det vill saga nastan 15 euro i manaden, anda tills de abrot eller nadde sitt resultat. De visade ocksa olika gym. For ett normalt gym i narheten av Paris kostar det over 100 euro varje manad, men det gar aven att hitta gym i valdigt sma lokaler med lagpris, dar man betalar ned til 17 euro per manad. Tydligen finns det nagot billigt stalle i narheten av La Defense... Efter det borjade de prata om botox och skonhetsoerationer, och till min stora forvaning (!) filmade de i Stockholm nar en brostforstoring utfordes. Inte trodde jag att vi var experter pa sadant? De pratade nastan bara om Frankrike, men brostforstoringen filmades i Stockholm. En svensk som hette Bengt pratade pa engelska, och sedan fick man se hur en som hette Anna fick titta pa sina nya brost under oprationen och bedoma om de var tillrackligt bra (det var de). Det storiga var att de pratade engelska med en fransk rost over... Nar man ser svenskar vill man ju bara att de skall prata svenska! Inte ett enda svenskt ord fick jag hora... Sedan gick de over till spa, och da visades ett dyrt spa i en by vid Génèvesjon i Schweiz. Sa forst pratade de om Paris, dar jag har bott, sedan om Sverige, dar jag ar uppvuxen, och till sist om ett spa som ligge mindre en timmas bilvag fran stallet dar jag befinner mig just nu. Vad ar detta? Jag brukar inte titta pa sadana program pa fransk TV, men nar jag val gor det far jag upp en massa saker som anknyter till mig, och till och med Sverige. Det visste jag ju liksom inte nar jag bestamde mig for att se programmet... Jag kanske skall titta pa fransk TV oftare om man far se Sverige da? Efter det med spa:et hade jag suttit vis TV:n i 80 minuter, och da jag var jattetrott bestamde jag mig for att lagga mig. Sa jag sag inte de sista 30 minuterna... Men ni maste erkanna att det var coolt at jag fick se sa mycket? dessutom lade jag mig strax efter tio och var anda sist med att ga och lagga mig... Jag tror att det ar forsta gangen det hander.



Jag i Lausanne den trettonde mars tjugohundratio.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0