Intevju

Den nionde mars svarade jag pa fragor till ett skolarbete, sa nu publicerar jag det har!

"Hej!
Jag ska göra en hemsida i kursen webdesign och den kommer handla om aupairyrket. Jag har tänkt att några aupairer runt om i världen ska få svara på några frågor och att jag sedan ska publicera detta på hemsidan. Jag kommer naturligvis också länka till de aktuella bloggarna på min hemsida. Så det jag undrar är om du skulle kunna tänka dej att svara på dessa frågor om/när du får tid? Vet du några andra aupairbloggare som skulle vilja ställa upp, får du mer än gärna tipsa mej! :)"

Sa har svarade jag pa fragorna:

1.Vart jobbar du som aupair?
I Frankrike.
2.Hur kom du på att du ville jobba som aupair?
Det började med att jag ville spendera ett år i Frankrike efter gymnasiet för att lära mig flytande franska. Från början ville jag inte bli au pair eftersom det verkade jobbigt, men jag hittade inget som jag hellre ville göra. Min inställning blev mer och mer positiv med tiden, och jag insåg att jag faktiskt skulle passa bra som au pair, då jag älskar barn och gärna tar ledarerollen. Jag tyckte om tanken att bo i en fransk familj eftersom jag skulle se kulturen på rikigt då.
3.Om du åkte med en organisation, vilken åkte du med? Om du åkte privat, hur hittade du din familj?
Jag åkte privat, och jag hittade båda mina värdfamiljer (jag har bytt familj sedan jag kom hit) på www.aupair-world.net. Sidan är väldigt praktisk, men man måste komma ihåg att man måste vara försiktig eftersom familjerna inte är kontrollerade.
4.Vilka består din värdfamilj av?
Den består av en mamma, en pappa, en flicka på fem år och en pojke som precis har fyllt ett år.
Den tidigare värdfamiljen bestod av en mamma, en pappa, och tre flickor på 7, 5 och 2 år.
5.Vart bor du och hur är det där?
Jag bor i byn Saint Gingolph i de franska alperna. Den ligger söder om Génèvesjön, och är (enligt mina värdföräldrar) den enda byn som både är belägen i Frankrike och i Schweiz. Det är mysigt att bo här, och alla känner alla. Det är dock jobbigt att bo här utan att ha tillgång till bil eftersom det är en bit till närmsta stad och bussförbindelserna är väldigt dåliga. Byn erbjuder inte heller särskilt många aktiviteter. Tidigare bodde jag i en by utanför Paris, vilket var praktiskt, då jag kunde ta tåget in till Paris varje helg! Det var också lättare att skaffa vänner runt Paris eftersom det finns så många au pairer där.
6.Hur ser en typisk dag ut?
Mina dagar varirerar ganska mycket, men så här kan det se ut:
07.15 jag vaknar och gör mig i ordning
07.30 jag väcker barnen. Jag ser till att flickan klär på sig, och gör därefter iordning frukosten. Vi äter tillsammans.
08.05 jag borstar flickans hår, varefter vi sätter på oss ytterkläderna.
08.15 jag följer flickan till skolan (som börjar 08.30). Om ingen är hemma tar jag även med mig pojken dit.
08.40 jag kommer hem. Pojken äter frukost (mjölk) medan jag gör iordning i köket.
08.55 lek med pojken.
10.00 badar pojken, varefter jag lägger honom i sängen för morgontuppluren.
10.15- 12.15 LEDIG.
12.15 jag väcker pojken och matar honom.
12.40 jag äter med de som är hemma.
13.10 lek eller promenad.
14.00 pojken somnar.
14.00- 15.45 LEDIG.
15.45 jag går och hämtar flickan i skolan (pojken följer med om ingen annan är hemma).
16.20 kommer hem med flickan, ger pojken mellanmål.
16.40- 17.20 bad + torka håret på flickan.
17.30 om jag inte slutar för dagen hittar jag på en aktivitet.
19.00 serverar middag.
efter middagen runt 19.45 läggs barnen.
LEDIG.
De gånger jag jobbar ons-, lör- och söndagar (dqgqr utqn skola) börjar jag jobba kl. 09.00 och är ledig 14.00- 16.00. Jag har lediga dagar istället för att vara ledig varje helg, så mina veckor ser väldigt olika ut.
7.Vad är det bästa med att vara aupair?
Det bästa att vara au pair att man får se så mycket, och får en bredare bild av kulturer och vad det innebär. Man växer som person och blir klokare!
8.Vad är det sämsta med att vara aupair?
Att man får anpassa sig till föräldrarnas regler. Även om man kanske tycker att en regel är jattedålig måste man tillämpa den. Man får inte uppfostra barnen på det det bästa sättet (enligt en själv). Något annat negativt är att man missar så mycket där hemma.
9.Vad brukar du göra på din fritid?
Jag brukar besöka olika platser och städer, som till exempel Aqua Parc, Lausanne och Thonon-Les-Bains.
10.Har du rest något/planerar du att resa något under din aupairvistelse?
Jag har fått se ganska mycket, då jag har bott i två olika familjer på två olika platser, men jag har även gjort dagsbesök i Schweiz, och spenderat en helg i Lyon. Jag tror inte att jag hinner resa mer innan jag åker hem, men hade gärna velat se Marseilles och Cannes i södra Frankrike.
11.Hur mycket tjänar du och hur brukar du spendera dina fickpengar?
Jag tjänar 300 euro i månaden, och spenderar dem genom att besöka olika städer, shoppa och äta ute när jag är på utflykt. Jag sparar dock minst 200 euro varje månad.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0