Hundar!

jag tror inte att jag har tankt sa mycket pa hur hundar beter sig nar de promenerar med sina agare tidigare, sa jag kan igentligen inte jamfora Frankrike med Sverige. Jag har hort att folk har blivit attackerade av hundar, men inte sett det med egna ogon. Nu har jag sett tva olika hundar handla nastan likadant tva dagar i strack. Den forsta gangen var i sondags nar jag joggade. En ganska stor hund sprang emot mig, och jag stannade for att nte hetsa upp den. Jag trodde att den skulle attackera mig, men den hoppade "bara" upp pa mig med framtassarna. Agaren, som befann sig nagra meter bakom, skrek pa hunden och ropade till mig att han var snall. Igar sprang en lite mindre hund emot mig nar jag gick pa barnvagnspromenad med H. Jag visste inte om den var farlig, sa jag blev smaradd. Tank om den skulle bita mig eller fa mig att ramla. Vi befann oss i en nedforsbacke, och jag var radd att hunden skulle gora sa att jag slappte vagnen (pa grund av reflexer, etc.). Jag kunde se barnvagnen rulla nedfor backen, och valta dar vagnen svangde, i huvudet. Jag undrar om H skulle klara det? Det ar sa laskigt! Han stannade dock nar han hade sprungit in i mig. Jag undrar dock varfor agarna inte kan ha sina hundar kopplade nar de gar pa promenader? Aven om de vet att de ar "snalla", sa vet ju inte vi andra fotgangare (och joggare) det. Man kan bli radd av det. Sarskilt nar hundarna springer mot manniskor som inte ar hundvana... Och jag tanker hur det skulle vara om jag hade haft var hund med mig. Som tur var hade jag inte det nagon av gangerna, vilket jag ar glad for. For hur skulle jag gora om han blev attackerad av en okopplad hund? De kanske ar lite svart att dra undan en hund som bits... Vi har bara mott kopplade hundar nar vi promenerar tillsammans, men jag har nu insett att det bara ar en tidsfraga tills vi moter en okopplad hund... Jag har funderat lite over varfor hundarna ar sa inresserade av mig. Jag kanske luktar hund? Men jag forstar inte varfor de inte kan satta koppel pa ina hundar! Ar det sahar i Sverige ocksa? Moter ni ofta okopplade hundar som galopperar emot er jattesnabbt? Vad tycker ni om detta? Ar det okej att ha sina hundar losa?


Kommentarer
Postat av: Julia

Hmm, försöker tänka ut hur det är... Så som jag upplevt det så är det likadant här, hundarna är lösa och ägarna låter dem springa vilt och hoppa på folk (fast i parker då...) vilket jag inte tycker är okej. Vill de ha sina hundar lösa så visst, men då måste de kunna kalla in sina hundar och hindra dem från att gå upp till folk. För som du sa så är vissa rädda... Jag är iofs inte rädd men tycker det är skitstörigt när mina nytvättade byxor bli nergeggade av en hund som hoppar upp på mig...



I Sverige är det rätt så vanligt att folk låter hundarna vara lösa på promenader, men man accepteras inte om hunden springer fram till någon och hälsar (något Alvin absolut inte får göra...) då får man sig en ordentlig utskällning. Vet man att hunden kommer när den kallas in så är det en sak, men har man inte den sortens pli på hunden så tycker jag man ska hålla den kopplad, och det tycker nog de flesta i Sverige också.



Det du ska göra om ni möter en lös hund är att försöka fortsätta gå, ignorera den andra hunden och låt inte "din" hälsa. Om de börjar bråka så släpper du kopplet och backar, försök absolut inte avbryta!

2010-03-02 @ 20:45:14
Postat av: Anonym

Har slapper dem hunrna pa gatan, dar det aven kommer bilar ibland. Ja, jag kan inte komma ihag att nagot sadant har har hant mig i Sverige!



Men om de slar ihjal varandra? Vad skall jag gora da?



Vet du vad som hande efte att jag skrev det har inlagget? Jag sag en okopplad hund utan agare!

2010-03-02 @ 21:00:22
Postat av: cecilia

Det var jag som skrev foregaende kommentar :)

2010-03-02 @ 21:01:06
URL: http://aupairis.blogg.se/
Postat av: Julia

Låter ju bra, sånt är alltid trevligt. I såna lägen kan jag bli lite rädd, om jag har barnen med mig, för man vet ju aldrig hur hundarna är...



Ja, du, så långt har jag inte tänkt. Men jag har hört tillräckligt många historier för att veta att man aldrig ska avbryta två hundar som bråkar, för det kan gå rätt så illa... De kan hugga rätt så ordentligt.

2010-03-03 @ 15:59:24
Postat av: Cecilia

Det ar synd att man inte kan muta hundar. I sa fall hade jag ju kunnat ebjuda honom nagot fall han inte halsar pa andra hundar. Som att fa ata, eller ga pa enextra lang runda... ;)



Men om det kan bli allvarligt skulle jag till och med kunna ta till med att sova i soffan. Haha...

2010-03-04 @ 11:01:00
URL: http://aupairis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0