Svar på frågor 1

Jag har samlat ihop frågor som jag hittat i mina komentarer, så jag fick ihop några stycken.


1. När fick barnen i Paris reda på att du skulle sluta?
Två veckor innan jag åkte iväg.

2. Pratar du franska?
Det beror väl på hur man definierar ordet "pratar". Jag kan det inte flytande, och då jag har en liten accent och ibland gör gramatik- fel kan jag absolut inte perfekt franska. Men bokstavligt talat så pratar jag det... Jag deltar i diskussioner, förstår nästan allt, och kan göra mig förstådd. Dock har jag kanske blivit alltför bekväm med det den senaste tiden, då jag ibland pratar så fort att ingen hör vad jag säger, haha :) Med min accent är det bäst att prata lite långsammare! Sedan jag kom till den här familjen har jag även börjat tänka mer och mer på franska, och när jag pratar svenska dyker ofta franska ord upp i hjärnan! Så jag svarar ja på frågan!

3. Hur länge kommer du vara i alperna tror du?
Det är svårt att säga. Jag har inte bestämt något slut- datum med familjen, utan får åka i princip när jag vill, sålänge jag säger till minst två veckor innan. Jag ändrar mig från dag till dag, men jag tycker ändå att det är ganska skönt att ha det så. Jag tror dock inte att jag stannar längre än till juni, men det kan hända att jag åker härifrån tidigare än juni.

4. Vilken förmedling använder du dig av?
Jag använder mig faktiskt inte av en förmedling! Jag har träffat båda mina värdfamiljer på www.aupair-world.net, för att dårefter ha åkt privat. I Europa är båda alternativen lagliga, och jag valde det enklaste och mest riskfyllda sättet att bli au pair på av ett antal olika skäl.

5. Vad tycker du att man ska satsa på när man åker ner som au pair?
Det beror på vad man menar med "satsa på". Det allra viktigaste är en bra familj, så man bör vara noggrann när man gör detta val, oavsett om man åker med en förmedling eller ej. Förutom antal barn, deras åldrar, var de bor, vilket språk de pratar, schema och arbetsuppgifter borde man också täönka på att familjen känns "rätt", för då är det större chans att man passar ihop och trivs med dem. Jag rekomenderar även att börja leta efter vänner tidigt. Leta på internet (till exempel på resedagbokens au pair- forum) innan du kommit dit, och väl där kan du få vänner genom att gå i au pair- skola (i USA en kurs på college istället), eller börja på någon sport eller aktivitet. Om du skall till en lite större stad kanske Svenska Kyrkan finns där, och du kan då träffa lite svenska au pairer!

6. Blir au pair- livet väldigt ensamt i början?
Ja, det kan bli lite ensamt, men det är samtidigt intensivt. Man har ingen av de "vanliga" kompisarna runt omkring sig, men man är oftast inte ensam bokstavligt talat... Au pairer dras till varandra, så de flesta brukar få vänner snabbt. Det finns självklart olika många au pairer i närheten beroende på var man bor. I Paris kryllar det till exempel av au pairer (och då är ganska många svenskar. Just nu finns det med all säkerhet över 100 svenska au pairer i och precis utanför Paris, och antagligen många många fler...).

7. Hur många läsare har du?
Det är en svår fråga... Kanske 20-30 läsare. Det kan hända att det är fler än 30, men jag har absolut ingen stor blogg. Ni får dock gärna hjälpa mig med att sprida den! =)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0