LYON

I lordags kl. 05:00 gick bilen mot Lyon, eller rattare sagt till Evian Les Bains centralstation (och sedan vidare till Génève utan mig). Jag gjorde nastan bara en sak pa taget, och det var att sova! 08:47 kom jag fram till "Gare Part Dieu" i Lyon, dar pappa hamtade mig. Vi akte till hotellet och lamnade mina grejer, for att sedan ta metron till en matmarknad i staden. Vi promenerade runt lite, och hittade ocksa ett trevligt museum att ga in pa: "Musée des beaux- arts de Lyon". Vi akte tillbaka till hotellet och vilade, och darefter hittade vi restaurangen "Hippo", dar vi at mat. Vi ville egentligen se bion "Avatar", men den var slutsald, sa vi gick in pa "Complice" istallet. Den var konstig, men anda bra. Det roliga var att den inte bara ar fransk, utan att den ocksa utspelar sig just i Lyon! Sedan gick vi till hotellet.

Efter att ha njutit av den franska hotellfrukosten akte vi till Gamla staden for att titta pa kyrkor och gamla ruiner. Det var jattefint dar, och vi gick in pa ett museum med cirka fem vaningar! Vi at lunch i narheten, gick pa promenad, och gav oss sedan till hotellet for att jag skulle gora i ordning med for avresan. 17:04 rullade mitt tag ivag pa samma station som jag hade kommit till dagen innan. Jag kom fram till Evian Les Bains 19:58, dar Lu hamtade upp mig.

Jag hade kanske inte tankt mig att jag inte skulle ycka om Lyon, men staden oversteg anda mina forvantningar! Med sin luftighet, lugnhet och de ljust pastellfargade husen var det en mysig stad! For att fatta mig kort sa ar det en storstad UTAN storstadsstressen. Hur bra later inte det?

Nagot annat speciellt med Lyon ar att halva centrum ar belaget pa en halvo. Tva floder mots namligen mitt i staden!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0