Hur det har gatt hittills

Nu har jag pratat lite med Su (nastan live, haha). Innan jag berattar om vart samtal vill jag saga att jag blev lite extra besviken idag. Nar Su kom hem akte namligen foraldrarna och handlade, och jag hade inte fatt reda pa nagot tidigare. de skulle vara borta hela kvallen, sa jag fick vara hemma sjalv med tva barn. Det har inte sa mycket med det att gora, men det var ju roligt med en sjuk 1- aring och en tjej pa fyra ar som grat sig igenom hela middagen. Jag klarade i alla fall av det.

Samtalet gick kanske inte som jag hade hoppats pa, men det gick val inte at skogen heller. Jag har fatt reda pa vilka lediga dagar jag kommer ha, och vi pratade aven om det att jag inte forstar att jag ar ledig. Jag jobbar nar det behovs, och om jag vill ga ut och gora nagot annat, som till exempel att jogga, sa far jag fraga om det. Jag far dock inte gora det nar H ater. Annars tycker Su inte att hon kan saga nagot mer an att jag alltid ar ledig efter 19:30.

Mina lediga dagar:
onsdag 13 jan
sondag 17 jan
mandag 18 jan
sondag 24 jan
onsdag 3 feb
sondag 6 feb
ev. torsdag 11 feb
lordag 20 feb
sondag 21 feb.

Mina vardforaldrar andrar sina scheman fran vecka till vecka. De jobbar morgon, dag, kvall och natt om vartannat, och istallet for att vara lediga varje helg sa har de sina lediga dagar pa vilka veckodagar som helst. Deras scheman ar inte anpassade till varandras, och de ar ofta lediga vid olika tidpunkter. Som ni ser pa mina lediga dagar ar de begransade till onsdagar och helger. Det ar for att foraldrarna ar lata. R gar i skolan mandag, tisdag, torsdag och fredag, och de vill ju inte ga upp vid sju. Ofta har de alltsa lediga dagar nar jag jobbar. Likasa finns det dagar nar de ar hemma (och vakna) halva dagen utan att ta hand om barnen. Jag ar lite besviken eftersom Su sade innan min ankomst att jag skulle vara ledig varje gang hon var det. Sa ar det INTE! Och hon sade ocksa att jag vanligtvis slutade 2, 3, 4 eller 6 pa dagen. Nu slutar jag inte alls pa riktigt forran barnen gar och lagger sig. Om de ropar pa mig skall jag finnas dar. Det kanns som om de ser mig som en nanny. Jag funderar pa vad jag skall gora at situationen.

Kommentarer
Postat av: Julia

Hmm, jobbig situation. Jag måste säga att jag är väldigt tacksam över hur bra det funkat för mig. Men över till ditt problem. Förstår att det känns jobbigt, oregelbundna tider och dagar på det viset hade jag inte klarat.



Kan förstå att det är jobbigt att du måste finnas där hela tiden och hoppa in om det skulle vara något, särskillt om det händer ofta. Händer det inte så ofta så tycker jag inte att det gör så mycket. Klart att man kan hjälp till och vara flexibel. Men det måste ju gå åt båda hållen. Och att gå en hel månad utan någon ledig tid känns väldigt mycket så jag förstår att det med skidåkning kan bli jobbigt.



Men kan du inte föreslå att ni sätter er ner en stund varje söndag och går igenom föräldrarnas schema (och då ditt) inför den kommande veckan så att allt inte blir så sista minuten för din del. Så att ni har uppskrivet att du på måndagar jobbar vissa tidpunkter och tisdagar andra för att underlätta det hela lite. Och då kanske föräldrarna också inser att de kanske ska ta sitt ansvar när de kommer hem, eller iaf faktiskt ta över barnen när det är dags.



Det kan ju hända här att A kommer hem tidigt för att hon mår dåligt men då lämnar ju inte jag över barnen. Ansvaret är mitt tills att vi ätit middag, och det funkar rätt så bra att alla vet det, även barnen. Och det funkar för oss. Så det kan nog vara bra om ni lyckas prata om det, så att de förstår att det inte riktigt funkar att du jobbar mycket och när som helst när barnen behöver det. Men jag tycker också att du ska vänta ett litet tag till och se vad som händer. Det kanske lugnar sig lite om en vecka...

2010-01-07 @ 22:09:35
Postat av: Cecilia

Ja, eller hur! Sa vill jag ocksa har det. Jag foreslog att ha ett scehma eller en planering, men det var tydligen det inte fragan om. Hon sade att hon inte kunde gora ett scehma varje vecka till mig. Hon vet ju inte innan hur det kommer bli, som till exempel om hon behover handla. Jag vet dock ungefar nar dem ar hemma eftersom de har jobbscheman. Men jag vet inte om de skall gora saker nar de ar lediga, och dessutom sa behover det inte betyda att jag inte jobbar bara for att bada ar hemma. Har om dagen fick jag bada R medan bada tva satt i soffan och tittade pa TV. Grejen ar det att vi kanske inte riktigt ar overens om nar jag behovs... Och dessutom sa fattar jag inte det har med att jag maste mata H. Kan inte Lu agna 10 minuter at att mata sin son??



Det ar lite jobbigt att inte veta nar jag har ansvaret heller. Ibland gor deras arbetsscheman sa att de inte ar hemma med barnen nagra timmar pa natten. Det far jag inte reda pa innan, men da maste det ju vara jag som har ansvaret. Det vill jag faktiskt veta.



Joda, jag skall vanta lite. Men det ser tyvarr inte lovande ut... eller hur?

2010-01-08 @ 15:26:43
URL: http://aupairis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0