Muntligt prov

I tisdags åkte jag till skolan för att göra den muntliga delen av inträdesprovet. När jag kom dit strax efter kl. 10:00 var det fullt av folk där. Det hängde listor med namn på dörrarna. Alla sprang runt och letade efter sitt namn för att veta vilken dörr de skulle gå in genom, varefter de ställde sig i kön till detta klassrum. Det kryllade av amerikaner i min kö, som för övrigt var jättelång. Det visade sig att jag ändå inte fick vänta så länge, då de flesta i kön skulle in genom dörren mittemot min. Väl inne i klassrummet möttes jag av en franskalärare, som verkade trevlig. Provet var inte avancerat, utan gick bara ut på att läraren skulle bedöma elevens nivå genom en konversation. Hon frågade hur många barn min värdfamilj hade, var jag kom ifrån, hur länge jag varit här, etc. Det gick bra att koversera vi förstod lyckligtvis varandra. Läraren, som heter Olga, var jätteintresserad av Brasilien, och undrade om det var för farligt där för att kunna åka dit. "Provet" avslutades med att hon berättade att jag skall ha henne som lärare. Det finns sex nivåer: A1, A2, B1, B2, C1 och C2. A1 & A2 är främst försedda till nybörjare, C1 & C2 för fransmän, och B1 & B2 för resterande elever. Jag hamnade, kanske inte helt oväntat i B1/B2. Min grupp skall läsa B1 jättesnabbt, varefter vi läser B2 och blir redo för universitetet! Jag hamnade i samma grupp som en av mina svenska kompisar, men för övrigt tror jag inte att jag känner någon i gruppen. Första lektionen är på måndag! Behöver jag säga att det skall bli jättekul?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0