Vacances de Toussaint

När skolan har slutat idag inleds tjejernas höstlov. De börjar skolan torsdagen den 5:e november efter att ha varit lediga under 6 skoldagar, och är med andra ord skolfria i nästan två veckor. Mitt lov började igår, och skolan börjar måndagen den 9:e november. Men med skillnad från tjejerna innebär inte hela lovet ledighet. Jag har barn att ta hand om, och dessutom har vi fått en bunt med läxa (läraren: "om ni gör en uppgift VARJE dag så blir det inte så mycket"). Första veckan har jag fått ledigt måndag, fredag, lördag, och trots att jag tar hand om de stora barnen hela tisdagen och torsdagen så blir det färre timmar en vanligt. Andra veckan blir det lite mer hektiskt, då jag jobbar mer än vanligt. Jag skall vara hemma med dem hela måndagen och tisdagen, medan resten av veckan blir som vanligt (förutom att jag inte har skola då). Sammanlagt får vi fyra heldagar tillsammans. Jag har utnyttjat veckan till att brain- storma, men har bara kommit fram till 2 lämpliga aktiviteter. Ni kanske kommer på fler? Jag tar gärna emot förslag på vad man kan göra med två flickor på 5 och 7 år. Helst ingen utomhusaktivitet, och pyssel uppskattas!


Kommentarer
Postat av: Julia

Bakning! Det är bra och funkar nästan alltid. Tänk bara på att du i förväg bestämmer vad flickorna kan hjälpa till med och vilka bitar du måste göra. Försök också att hålla det lite organiserat så att de har sina egna uppgifter. Blir mindre bråk på det viset ;)



Annars kan du ju göra Play Doh-lera och pyssla med det en dag. Har ni tillgång till sand så kan ni göra sand-tavlor av deras fötter. Vill du har mer info om det så kan du skicka ett mejl så skickar jag detaljer.



Hmm, något annat... Man kan göra pasta-smycken, eller pärla en stund om man har pärlor och sånt. Smycken funkar ju med de flesta flickor i de åldrarna...



Är inte så bra på inomhus-aktiviteter... Tycker bättre om att gå ut, men mina ungar här har ju supermycket energi, så det är nästan ett måste... Och i så fall kan man ju gå till biblan, badet, lekplatsen... Men det har du nog redan koll på...:)

2009-10-23 @ 15:09:39
Postat av: sofia

Jag gillar julias förslag ovan, bakning är jätte bra. Ni kan rita, måla, spela barnspel (fia med knuff eller dylikt) kurragöma går väl också bra antar jag. Ni kan kolla på filmer. Ni kan pyssla, göra pärlplattor och halsband om möjligheten finns. Ni kan spela lite musik, kanske om dom har leksakstrummor och sånt, skit kul det brukar jag göra med noel för han har ett sånt trumsak, hih. PUSS KRAM FRÅN SOFIA

2009-10-24 @ 13:52:53
URL: http://johnssons.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0