Nästan helt ledig måndag!

Idag skulle jag vara ledig hela dagen, men då min värdmamma inte är konsekvent hölls inte detta. I gårkväll fick jag reda på att jag skulle följa 2- åringen till "la crèche", och sluta runt nio på morgonen. Jag är fortfarande sjuk, och när jag slutat jobba gick jag och lade mig. Sedan tog jag det lungt, och när jag väl stigit upp duschade jag och satt vid dator i lungt tempo. Jag lämnade huset strax före tolv för att åka och hälsa på Bea (= Beatrice). Hon jobbade idag, men barnen, som hon tar hand om, är ganska självständiga, så det gick bra. I de fem timmar som jag spenderade där pratade & umgicks vi. När jag skulle gå blev det lite sorligt eftersom jag inte vet när jag kommer se henne igen. Hon åker ifrån sin familj på torsdag, och kommer inte längre bo så nära varandra (som de 3 m som skiljer oss åt nu).

När jag kom hem var maten nästan klar, och vi åt middag alla tjejerna tillsammans: ja, min värdmamma, barnen och barnens mormor. Min värdpappa skulle inte komma hem förrän en dryg timma senare, och det var ingen som verkade vilja vänta på honom... Mormorn hade lagat mat större delen av eftermiddagen, och det fanns mycket att äta. 7- åringen hade gjort en stor chokladtårta och den minsta flickan hade hjälpt till med salladen. Efter middagen satte sig alla i (eller runt om) soffan för att titta på ett av mormorns favoritprogram; nämligen "La plus belle vie" (="Det vackraste livet"). Min värdmamma tröttnade och gick därifrån, och det var bara jag, mormorn och L som tittade på riktigt. Men det var riktigt mysigt, och jag önskar att jag hade haft möjligheten av följa programmet oftare. Den krockar med arbetsschemat, så det blir lite svårt. Jag tittade i alla fall på serien med min första korrespondent under det andra utbytet, som jag deltog i, mellan Lund och Nevers, och det kändes roligt att se programmet igen. Det hade dock hänt väldigt mycket, så det var svårt att hänga med... När min värdpappa kom hem blev barnen lagda av barnens mamma och mormor, varpå min värdpappa skulle äta. Vi satt med när han åt, och pratade. Jag drack te med bärsmak, och jag tyckte faktiskt om att sitta där (!). Jag umgås sällan med familjen efter middan, och om jag ger antydan till att jag vill det tycker dem att det är onormalt, och försöker få mig att gå upp på mitt rum. Men nu när mormorn var här kändes det faktiskt okej.. Hon har inte riktigt fattat att föräldrarna inte riktigt respekterar mig, och verkar se mig som en i familjen. Jag fick frågor, och hon visade intresse för mig, vilket var roligt efter alla kyliga och avståndsframkallande ögonblick i den här familjen... Hoppas att hon hälsar på snart igen!

Respektfullheten (eller i alla fall en del av den) smittade tydligen av sig på min värdmamma, för jag behöver inte jobba förrän 12:00 imorgon. Jag vet inte om det är för att jag skall få vila och sova ut, men det var i alla fall snällt! Detta innebär att jag ine kommer jobba 12 timmar imorgon, som planerat, utan en mer lagom arbetsmängd på 8 timmar. Nu skall jag skriva mejl innan jag går till min säng och försöker sova. Ha det bra!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0