Vad är jag?

Sedan jag kom hit har jag funderat mycket över en sak, nämligen vad jag är? För jag är ingen turist. När jag ser turister på stan tänker jag "Åh, en turist", men jag skulle aldrig sätta in mig i denna grupp. Det är svårt att förklara, man man kanske kan säga att de är "ett steg under mig". För jag bor, och hittar här. Då är jag ingen turist. Men jag är inte heller fransk. Jag är uppväxt i Sverige med modersmålet svenska, och jag har inte alls bott här tillräckligt länge för att kunna kalla mig själv för fransyska. Så vad är jag då? Uttryck som "tillfälligt bosatt" och dylykt kan beskriva det, men av någon anledning tycker jag inte att de passar in. De är så... uttryckslösa! Något annat uttryckslöst är att göra det enkelt för sig och bara säga "au pair". Visst är jag en au pair, men det är mitt jobb, och jag tycker inte att det uttrycker min situation tillräckligt bra. För vissa människor räcker det med att beskriva liknande situationer med ovanstående uttryck, men inte för mig. Det är väldigt inviduellt, och det är bara man själv som bestämmer hur ens tillstånd bäst skall beskrivas. Någon kanske rycker på ögonbrynen för att han/hon inte tycker att det spelar någon roll, men för mig gör det det. Detta är verkligen något som jag funderar mycket över, och jag känner mig "utkastad", när jag inte passar in i de olika kategorierna. Är det någon som har ett förslag som jag kanske nappar på? Jag kommer fortsätta att leta efter rätt uttryck, eftersom jag vill vara med i kategorierna! När någon frågar vill jag inte bara svara mitt yrke "au pair", utan någon som jag trivs med att svara.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0