Min sista au pair- vecka

Eftersom jag har varit ganska dålig på att uppdatera här den senaste veckan, men ändå vill skriva vad jag har gjort och vad som har hänt så har jag bestämt mig för att sammanfatta veckan här. Jag vet inte om jag skulle ha gjort det om det var en vanlig vecka, men då det var min allra sista veckan i min första au pair-familj så kändes den lite speciell.

Lördag
Då Lo var sjuk på fredagen förväntade jag mig inte att jag skulle få sova så mycket innan mina värdföräldrar kom hem. Men hon vaknade bara två gånger, så det var inga problem. Men man skall sannerligen inte ropa hej, för jag fick inte sova så mycket ändå... E ropade på mig halv ett och frågade var hennes föräldrar var, varefter jag sade till henne att somna om och gick och lade mig igen. Halv tre vaknade jag av att E kom in på mitt rum för att pussa mig god natt för att sedan komma tillbaka halv fem på morgonen. Då gick hon och lade sig i andra änden av dubbelsängen och försökte sova. Det gick inte så bra eftersom det var mörkt i rummet och hon saknade sin snuttenalle, och eftersom hon pratade hela tiden så kunde inte jag sova heller. När klockan var halv sex skickade jag i alla fall ned henne på sitt rum, och jag somnade om. Lo hade dock ingen förståelse för detta, och vaknade klockan sju och skrek... Till allas stora förvåning sov E till 09:40 på morgonen, men med tanke på hur lite hon sovit under natten så var det kanske inte så konstigt.

När alla hade stigit upp gick vi till biblioteket och lånade böcker. De stora flickorna fick ta tre var, Lo en, och vi "stora" hur många vi ville, vilket resulterade i sammanlagt 14 böcker... Men så blir det lätt när man är 6 personer. Det var första gången vi gjorde en familjeutflykt alla 6 personer sedan min andra dag hos dem, men det kändes bra. Jag lånade bara ungdomsböcker eftersom jag tänkte att vuxenböckerna skulle vara för svåra. Det blev en fransk bok om en drottning och Systrar i jeans (vilka min värdmamma tyckte var i svåraste lagret).

Efter att jag hade ätit lunch och slutat jobba tog jag tåget in till Paris. Jag gick längs Champs Élyssées, vilket var jättemysigt. De hade hängt upp julbelysning och ett femtiotal stånd hade ställts upp på trottoarerna... Det var dyrt att handla, men man fick verkligen julstämning. Det är verkligen något som jag kan rekommendera om ni besöker Paris runt julen.

Söndag
I söndags åkte jag till Paris tidigt, så att jag skulle hinna med mycket. Det första jag gjorde när jag var där var att ta mig till "Le centre George Pompidou", där jag glatt gick in. Jag kom in gratis eftersom jag är EU- medborgare och under 26 år, men det skulle faktiskt ha varit värt att betala för. Museet var väldigt fint, och jag stormtrivdes verkligen! Det var utställt mycket som hade med arkitekt att göra, och dessutom hittade jag flera tavlor som jag absolut vill ha i julklapp. Lite dyra bara, men annars skall det nog gå bra ;) När klockan var tre var jag hungrig, och jag gick ut från byggnaden på baguette- jakt. Några minuter senare åkte jag till svenska kyrkan (med min baguette), där jag mötte Maria. Ledarna och au pairerna förberedde för kyrkans årliga svenska julmarknad, och där var minst sagt mycket folk. När jag hade pratat med några en stund hjälpte jag till med att snickra upp en bokhylla, för att därefter fortsätta med att prata. När jag väl skulle gå kramade jag Hanna och Maria hejdå och vi önskade varandra "ett Bra liv".

Måndag
Jag hade inte gjort måndagsläxan, och var för en gångs skull ärlig och berättade det för läraren. Hon verkade inte alls tycka att den kommande flytten var någon bra anledning, och blev inte så glad när det visade sig att jag inte var den enda som hade slarvat med det... Hon sade att vi alltid gjorde våra läxor förr, och frågade om hon hade blivit för snäll...

Tisdag
På tisdagen skolkade jag för första gången i mitt liv. Jag skickade ett mejl till läraren om att jag var sjuk (och där jag frågade om läxan), och ägnade därefter dagen till gå till posten och att packa. Detta var väldigt planerat, och min förkylning var inte alls så allvarlig att den var en anledning till att stanna hemma. Jag fick dock feber på kvällen. När jag gick ut från posten kom en svart man springandes efter mig. Han hade hört mig prata om Sverige, och blev väldigt exalterad över att jag kom därifrån. Han berättade också att han hade varit i Sverige för en vecka sedan, men det visade sig dock att han hade blandat ihop Sverige med Sweigtch... När jag väl hade lyckats skaka av mig honom stack jag hem och packade.

Onsdag
Min värdmamma skulle jobba på kontoret i onsdags, så jag fick jobba i hela tolv timmar. På förmiddagen var hon dock med L på musiklektionen, medan jag gjorde loppor åt E. Först gjorde jag en för att visa, men när hon visade sitt starka intresse för det gjorde jag en till henne och en till L också, som de fick dekorera själva. E ritade bilder i sin eftersom hon inte kan skriva, och L skrev senare om sjur i sin. Efter lunchen blev jag själv med barnen, och gick upp på mitt rum för att tvätta. De tittade på Barbapappa, men bytte snart till en film från en gammal familjesemester eftersom filmen krånglade. Jag tittade också, och tyckte att det var jättekul att se barnen som små med varandras kläder (de ärver ganska mycket). Vid fyra gick vi till biblioteket, varefter vi hämtade Lo. Hon ville - för första gången sedan jag kom dit - inte gå hem, men det var gulligt när hon visade sig ha en bra anledning till det. Det är så roligt att hon pratar så mycket nu och kan berätta saker för oss! Vid middagen ville inte barnen äta, och det blev lite kaosartad. Det var en sur värdmamma som kom hem, men eftersom mina världföräldrar skulle på födelsedagsfirande så stannade hon inte så länge. Barnen sov jättebra, och jag slapp ta hand om dem på kvällen (mer än att vara där).

Torsdag
Min sista dag i skolan! På morgonen påminde E mig om att det endast var två dagar kvar tills jag skulle åka därifrån. Väl i skolan diskuterade hurvida lärarna var personliga eller inte på franska universitet, samt gick igenom lite grammatik. När jag skulle gå fick jag kindpussar av min lärare Olga. Den som jag oftast arbetar med när vi arbetar två och två åkte (praktiskt nog, eftersom ingen blir ensam nu) ifrån sin by förra veckan, och jag är ganska säker på att hon fick en kram och inga kindpussar... Men det är väl inte så konstigt när jag faktiskt inte hade gjort måndagsläxan. Efter skolan dröjde jag mig kvar på skolan för att säga hejdå till några vänner, och efter att ha stigit av tåget sade jag hejdå till de andra byborna.

Vid middagstid visade det sig att min värdpappa inte skulle äta hemma, då han hade jobbarkväll (med tävlingar). Jag åt en stel middag med min värdmamma, och spänningen var så tjock att man nästan kunde röra vid den... Hon frågade i alla fall hur det var i skolan (så pass nu, men jag skall inte klaga), och gav mig en detaljerad beskrivning över hur jag skulle städa mitt rum. Jag påminde henne om att jag inte hade fått min senaste lön, och hon försökte även luska fram så mycket fakta som möjligt om mina eventuellt blivande värdfamiljer. På kvällen packade jag mycket för att kunna bli klar sedan på fredagen.

Fredag
När jag hade lämnat barnen på skolan/dagis råpackade jag för att bli klar så snabbt som möjligt. Det tog mycket längre tid än vad jag hade trott, men vid tolv stod dock väskorna nästan färdigpackade i mitt rum. Jag åt lunch, fixade lite, och tog därefter med mig en av väskorna till posten. Det var ingen rolig historia, och jag var lättad när jag kommit fram. Väskan går inte längre att rulla och den råkade väga 19 kg. Det tar normalt 10 minuter att gå dit, men det tog 25. När jag väl kom fram hade jag ont i armarna och ryggen och var helt slut. Det visade sig att posten hade lunchstängt (klockan var över två...), och jag fick vänta utanför i en kvart. När jag skrev adresserna på blanketten skakade mina händer, så jag hoppas verkligen att det går att läsa vad det stod. Hon som tog emot mig var otrevlig, och när hon rev sönder tejpen, som jag hade satt på för att märka om någon hade öppnat väskan, var det ganska klart att hon skulle öppna den. Om något är borta vet jag vems fel det är...

När jag kom hem var jag fortfarande slut, men fick tvinga mig själv att städa. Jag städade jättenoggrannt, och när jag såg resultatet var jag riktigt nöjd.

På kvällen åt jag middag med föräldrarna. Min värdpappa upprepade att det var den sista kvällen om och om igen och det kändes overkligt. Vi åt restmat, så det var inte den godaste måltiden där precis. När jag hade gått upp på mitt rum ritade jag kort till barnen och pratade i telefon. När klockan var tolv gick jag äntligen ( =) ) och lade mig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0