Skillnader på Sverige och Frankrike

I Frankrike...
-... är det normalt att betala med checkar.
-...börjar man skolan när man är 6 år.
-...är de mer måna om att behålla livet som det är.
-...kissar barnen bakom träd i parkerna.

-...jobbar många till 20:00 på kvällen.
-...äter barnen och föräldrarna oftast separat.
-...är barnen lediga på onsdagar.
-...är det tillåtet att skrika på och slå sina barn.
-...finns det fler hemmafruar än i Sverige.
-...börjar de flesta förskolan vid 3 års ålder.
-...har affärerna i småstäderna flera timmars lunchstängt.
-...behöver man läkarintyg för att börja träna på en idrottsorganisation.
-...delar man upp allt i "ice- normalt" och "normalt".
-...äter man bröd eller baguett till middagen.
-...tycker man att det är normalt med flerrättersmiddagar.

-...är de flesta restaurangerna stängda på söndagar.
-...är många hypokondriska, särskilt vad gäller svininfluensan.
-...är det krångligt att köpa mobiler, öppna bankomatkonto, etc.
-...är det vanligt att inte ha handfat på toaletten.
-...har man ofta inga plattor på spisarna.
-...försöker de flesta vara hälsosamma.
-...duschar de inte efter idrotten i skolan och duschar hemma efter fritidsaktiviteterna.
-...tycker de att det är viktigt att barn får i sig socker.
-...blandar man ihop Schweiz och Sverige.
-...är barnen bebiser upp mot 3 års ålder.
-...blir man vuxen när man blir 18 år.
-...tilltalar man inte sina lärare vid förnamn (förutom min språkskola då).
-...tänker oerhört många kvinnor på att hålla stilen och att vara smala.
-...tränar barnen oftast bara en gång i veckan per sport.
-...har man mycket läxa från 6 års ålder.
-...beror antal arbetstimmar på hur mycket status jobbet har.
-...ser man lätt på trafikregler när man kör bil...


Kommentarer
Postat av: Louise

Haha vilka roliga saker du har fått ihop här. Några kändes "normala" och sedan kom ex. "finns inget handfat på toaletten" YOU SAY WHAAAAAAAT? hur tvättar man händerna då??



Det där med att lära sig mer språk när man är där. Samma sak gällde engelskan. Jag trodde faktiskt att jag hade okej engelska. Särskilt när vi var på au pair skolan först och träffade 80 au pairer från hela världen. Det var få människor, förutom engelsmän och australiensarna (hur fasiken de nu stavas) som förstod va de sa på genomgångarna osv. Men vi 4 svenskar som var där förstod nog allt och jag var stolt. Insåg dock efter ett år som svensk i usa att min engelska var TOTAL kass innan jag kom it.



Och dessutom har jag insett hur dålig den har blivit nu i turkiet. De kan väldigt lite engelska här och alla komplicerade ord som jag lärde mig i USA är som bortblåsta.

"I go toilett" heter de nu förtiden. Inte "I will go to toilett...see you soon" haha.



Håll i din Franska och kommer du inte bosätta dig där så besök landet ofta med din framtida man. De kommer vara nyttigt för dig.



Hoppas mer-trafik fungerar för dig. Jag vet inte hur man kan se andras bloggar via den "räknaren" men jag får alltid in genom min bloggsida då någon, förhoppningsvis, har klickat sig in till mig via den.

Kram Louise

2009-12-16 @ 17:42:30
URL: http://louisesa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0