Hemma igen!

Sedan knappt ett dygn tillbaka är jag hemma i Sverige igen. Som de flesta andra au pairer som kommer till Sverige (på semester eller efter avslutad au pair- vistelse) var en av de stösta chockarna språket. Den kom redan på flyget, då till och med personalen pratade svenska (vilket var lite konstigt eftersom flyget inte gick till Sverige, uatn till Danmark). ALLA PRATAR SVENSKA! Planet landade 22:30, vilket var ganska sent. Jag upptäckte dock att det var ganska mysigt att vara så sent på flygplatset. Särskilt när det var glest med folk. Väl hemma i mitt hus i Lund var allting sig likt. Men jag blev lite förvånad över att det fanns så många färger där. Det kan inte ha funnits lika många färger i huset i Paris eftersom jag reagerade på det när jag kom hem.

Saker som jag har reagerat på hittills:
  • Vattnet! Så bortskämd som jag har varit så har jag druckit vattet utan kalk. Så ni smakar vattnet äckligt...
  • Man får lägga saker på golvet! I tre månader har jag förbjudits till det eftersom golvet var smutsigt...
  • Man får vara barfota! I värdfamiljen sade de att man kunde bli sjuk om man gick barfota, och barnen hade på sig inneskor.
  • Vädret! Så himla kallt det är...
  • Låset! Det var lite klurigt att låsa upp dörren i mitt f.d. hus, så nu tar jag i på helt fel sätt, och har svårt att låsa upp dörren hem!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0