Dan före dopparedan!

Jag börjar inlägget med att kommentera min rubrik. När jag skrev den tänkte jag "Hur många bloggar måste det inte vara som har denna rubrik??", men jag kunde ändå inte låta bli att skriva den. Det är ju ingen vanlig dag idag, utan lilljulafton!

Just nu sitter jag vid datorn hos morfar i Göteborg. Jag tog tåg/buss hit i morse, och resan gick väldigt bra. Bussen kom till och med tio minuter för tidigt till Göteborg! De andra kom redan igår, men jag valde att åka en dag senare eftersom jag inte hade hunnit packa så mycket. Så igårkväll var det pack- kväll. Och vad det packades! Jag packade från halv sex till ett (på morgonen) med undantag från när jag lagade och åt mat, och när jag såg på "Anna Ankas jul". Det var kaos på tågstationen i morse, men det rörde inte mig så mycket. Tåget till Stockholm skulle gå 08:28, och när klockan var 09:28 hade det inte gått än... Tanten bredvid mig skulle ta ett tåg som gick 09:28, och när det kom ett tåg runt den tiden trodde hon att det var det förra tåget som var försenat, eftersom dem hade sagt något sådant i högtalarna för en stund sedan. Hon hade inte heller hittat någon personal att fråga, då SJ- affären var stängd. När hon berättade det här för mig hörde någon man det, och meddelade henne att hennes tåg redan hade gått. Så hon fick ta det försenade 08:28- tåget istället (det kom 09:40). Av en slump hamnade jag bredvid henne när vi väntade på våra tåg på perrongen, och jag kollade i ögonvrån så att de gick med på att ha henne ombod och behandlade henne väl. Det är ju inte hennes fel att de är jätteförvirrade. Kondoktören sade i alla fall att det var kaos, visade henne var hon skulle sitta, och hjälpte till med hennes väska. Bra jobbat SJ! I sådana här lägen är jag stolta över er! Min buss körde av vägen lite en gång, men annars gick mina två resor mot Göteborg bra.

Mamma och Sofia kom och hämtade mig, och vi åkte direkt till mormor. Hon bor på ett vårdhem, och till min förskräckelse (jag räknade idag) har jag inte träffat henne sedan i februari! Det var i alla fall en glad överraskning för mig (och henne). Hon kände igen mig (yay), och det har hänt otroligt mycket på den här tiden! Hon pratade mycket, och kom till och med ihåg att jag har varit i Frankrike och skall tillbaka dit.

Ikväll är det "Anna Ankas jul" och imorgon är det julafton! Jag har tänkt skriva om varför jag tittar på "Anna Ankas jul" och vad jag tycker om dess huvusperson, men jag sjuter upp det tills vidare. Det tar lite tid att skriva det, och detta tangentbordet är inte så bekvämt.

Planeringen inför morgondagen:

morgon:     Hjälpa mamma med någon maträtt som hon inte hann göra.
ca. 10:30:   Mormor kommer hit.                                                                                                                     

ca. 12:00: Äta jullunch.

ca. 14:15: Mamma kör Axel till flygplatsen.
ca. 14:30: Mormor hämtas.
ca. 15:00- 16:00: Kalle Anka.
ca. 16:30: Åka till kyrkan.
ca. 17:00: Gudstjänsten börjar.
ca. 18:30: Julmiddag.

Det blir ganska så intensivt än. Men det är så det har blivit. Mormor kan inte vara här hela dagen, och Axel skall jobba på kvällen. Jag skrev inte ut julklappsutdelning av den anledning att vi inte vet när vi skall ha den än. Vi brukar ju ha den på kvällen, men med tanke på att två personer åker före Kalle Anka kanske vi gör annorlunda i år. Olika personer har olika åsikter, så vi får se...

=)

Hur skall ni fira jul?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0